Besin gruplarının renkli dünyası

Dengeli bir diyet için, yanınızda sürekli yiyeceklerin besin değerlerini gösteren tablolar taşıyıp  tüketeceğiniz besinlerin kalorilerini saymanız gerekmiyor. Düzenli olarak gıdaları çeşitlendirir ve tüm besin gruplarından beslenmenizi sağlarsanız ihtiyacınız olan tüm değerleri alırsınız.

Besin Grupları

İçecekler - bol miktarda sağlık

Drinks - plenty of health

Gıda piramidinin en alt tabanında sağlıklı besin kaynağı içecekler vardır. Günlük sıvı alımı en az 1.5 -2 litre olmalıdır. Su, maden suyu, şekersiz bitki çayları, meyve ve sebze suları bu kategoride yer almaktadır. Yetişkinler için kahve veya siyah çay günde iki-üç bardak olarak sınırlandırılmıştır. Alkollü ve diğer şekerli içecekler sıvı alımı içerisinde temel olarak yer almazlar.

 

Meyve ve sebze – beş öğünlük dolgu besinler!

Meyve ve sebze – beş öğünlük dolgu besinler!

Gıda piramidinin ikinci basamağında sebze, salata ve meyveler yer alır. Bu besinlerin bir çoğunun kalorileri düşükdür. Fakat vitamin, mineral, lif ve fitokimyasallar, bakımından zengindirler. Bilimsel çalışmaların sonuçları ikinci farklı olumlu sağlık etkileri olduğunu göstermektedir;  anti-enflamatuar ve kolesterol düşürücü özellikler tartışılmaktadır.

Dengeli bir diyetin parçası olan meyve ve sebzeler her gün toplamda beş porsiyon tüketilmelidir. Bu beş öğüne örnek şöyle verilebilir; öğle yemeğindeki sebze garnitirü, akşam yemeğindeki salata veya çiğ sebze, ara öğünlerde tüketilen bir elma, portakal veya bir diğer tercih edilen meyve ya da sabah kahvaltısında bir adet taze meyve ile tüketilen müsli.

 

Tahıl ve patates – günde üç dört kez

Tahıl ve patates – günde üç dört kez

Ekmek, unlu mamuller, tahıllar, makarna, pirinç ve patates piramidin üçüncü seviyesinde yer alır.  Onlar sadece ideal bir enerji kaynağı değil aynı zamanda çeşitli vitamin, mineral, lif ve fitokimyasallar içerirler.  Kepekli tahıllar kepeğinden arındırılmış olanlara göre daha besleyici ve daha yüksek oranda lif içerirler, örneğin tam buğday unundan yapılan ekmek gibi...Tek başına kepek yerine tam öğütülmüş tahıl kullanmak her zaman daha iyidir.

Süt ve süt ürünleri - günde iki üç kez

Süt ve süt ürünleri - günde iki üç kez

Peynir, yoğurt, süt ve süt ürünleri sağlıklı kemik ve dişler için çok önemli kalsiyum kaynaklarıdır. Ayrıca yüksek kaliteli protein ve birçok vitamin içerirler.  Süt ve süt ürünleri piramidin dördüncü düzeyindedirler.

Et, balık ve yumurta – azı yeterlidir

Et, balık ve yumurta – azı yeterlidir

Et, balık ve yumurta çok önemli mineraller, vitaminler ve yüksek kaliteli protein içerirler. Ancak, çok az bir miktar ile yeterli besin elde edilebilir. Bu nedenle onlar da gıda piramidinin dördüncü katında yer almaktadır.  Balıklardan uskumru, ringa ve somon beslenme bilim bulgularına göre, kardiyovasküler hastalık riskini azaltabilir değerli omega-3 yağ asitleri içermektedirler. Tuzlu su balıkları da mineral iyot bakımından zengindir. Yağlı balık ve yumurta sarısı iyi D vitamini tedarikçileridirler.

Yeni bilimsel çalışmalar Alman nüfusun baskın oranda D vitamini alımı yeterli olmadığını göstermektedir. Her hafta üç kez yağsız kırmızı et, bir veya iki kez balık ve iki üç yumurta yemek yeterli olacaktır.
 

Katı ve sıvı yağlar – uygununu seçin, idareli kullanın

Katı ve sıvı yağlar – uygununu seçin, idareli kullanın

Katı ve sıvı yağlar piramidin üst kısmına yakın yeralırlar. Vitaminlerin bazıları ancak bu yağlarda çözünürler. Yemeklere tat ve aroma verirler. Ama doğru çeşit ve miktar seçiminde dikkatli olmak gerekir. Özellikle hayvansal yağları kullanırken tutumlu olmak ve daha çok bitkisel yağları, özellikle zeytinyağını kullanmak gerekir.

Tatlılar ve atıştırmalıklar- zevk veren ekstralar

Tatlılar ve atıştırmalıklar- zevk veren ekstralar

Piramidin en üstü ekstralar tarafından işgal edilmiştir. Bu kategori kek ve bisküvileri; tatlılar ve tuzlu atıştırmalıkları içerir. Beslenme sistemiz için bu gıdalar elzem değildir. Fakat zevk veren bir kategori olduğu için kontollü ve yeterli miktarlarda tüketilebilirler.

Çerezlerin (Cookies) Kullanımı

Web sitemizi ziyaretinizle ilgili çerezler ve benzeri teknolojileri kullandığımız sisteme onay vermeniz bizi çok memnun eder. Bu onay kullanıcı alışkanlıklarınızı anlamamızı ve web sitemizi buna göre adapte etmemizi sağlar. Eğer kabul ediyorsanız “Kabul Et” seçeneğini tıklayın. Detaylı bilgi için Gizlilik Politika’mızı inceleyebilirsiniz. Bu izinlerle ilgili fikrinizi istediğiniz zaman değiştirebilirsiniz

Gerekli özellikler

Web sitemizin temel fonksiyonlarının çalışabilmesi için çerezler ve benzeri teknolojilere ihtiyacımız var. Mesela bu ayarların saklanması ve uygulanması bunun için iyi bir örnektir.

Her zaman aktif
Analiz ve kişiselleştirme

Ek olarak, web sitemizi siz ve diğer kullanıcılarımızın ihtiyaçlarına göre optimize edebilmek için sitemizi nasıl kullandığınızı öğrenmek istiyoruz. Bu amaçla, kullanıcı davranışını gösteren çerezler ya da benzer teknolojileri kullanıyoruz.

Evet

Hayır

Pazarlama / Diğer platformlarla veri paylaşımı

Pazarlama kampanyalarımızı sizin ihtiyaçlarınıza uygun olarak düzenleyebilmek için Web sitemize nereden geldiğiniz ve reklamlarımızla etkileşiminize dair bilgileri topluyoruz. Bu sadece reklamlarımızı değil içeriklerimizi de sizin ihtiyaçlarınıza göre şekillendirmemize yardım ediyor. Pazarlama iş ortaklarımız bu bilgileri kendi platformlarında hesabınızı/ profilinizi kişiselleştirmek için kullanırlar.

Evet

Hayır

Tarayıcınızı güncelleyin!

Kullanmakta olduğunuz tarayıcı güncel olmadığı için web sitemizi ziyaret ederken sorun yaşayabilirsiniz. Doğru ve sorunsuz bir kullanım için aşağıdaki tarayıcı seçeneklerinden birini kullanmanızı öneriyoruz.